Saturday, July 19, 2008

Akulah orang yang paling jahat dalam dunia ni.

ini untuk mereka-mereka yang belum tengok iklan komando di-raja britain yang memaparkan melayu sebagai pengganas.

hebat.

untuk cedok sikit dari pengalaman bekerja dalam industri menjaja jenama dan barangan (advertising), aku amat tertarik faktor apa untuk creative mereka pilih melayu. banyak negara lain dalam dunia yang amat popular di gambarkan sebagai lagi ganas.

beberapa kemungkinan. (1) paksi durjana (axil of evil) yang lain sudah terlalu biasa... mereka mahu gambaran musuh yang 'fresh', accent yang sedikit eksotic untuk penuntun. (2) mungkin juga dalam pada imej kita yang mudah tersenyum, ramah dan berbudi bahasa tetapi tersirat kebenaran dalam skrip pembuka iklan 'akulah yang paling jahat dalam dunia ni'. (3) mungkin ada kutu melayu dalam creative team di london yang mahu melawak

8 comments:

Anonymous said...

dah lama ke keje sana bro? xde ruang2 kosong ke untuk 3d designer? hehehe btw, iklan komando tu mcm xberape kena la..something missing la masa mula2 tuh..

Anonymous said...

Aha. Pernah dengar cerita ini, tapi baru kali ni dapat tengok. Ada berbau perkauman dan entah berapa orang tu dibayar. £10 atau £20? :D Ramai ke orang Malaysia kat London yang kerja as designer?

DIN said...

@helmi
ruang kosong tak tau la pulak. google jer address post production kat sini, lepas tu hantar portfolio. kalau dia orang suka - dia ornag hire. Ni ada satu post production company yang top kat london: http://www.the-mill.com/

@rafie
real figure berapa ramai tak tau la pulak, but i know there a few of them. based on the info from some headhunters lah. biasa dia orang ni low profile - in fact some of the best of them always keep in low - or too busy with work that they don't have time to do self promotion. only known within the small circle of the industry.

Anonymous said...

wohohohoho...
itu melayu banyak jahat oooooo
ahahahahah

Anonymous said...

MeLayu mana yg paling jahat ni...Yg guna C4 letupkan mayat kot...patutla...

Aku orang Thai kekadang jadi Filipina

BrownSugar

Anonymous said...

gila dalam bahasa filem iklan nie... mula2 masyarakat yg kuat mengganguk dan kuat terseyum di kupas sifat AMUK yg tersembunyi... mungkin bila dikaji dari mana datangnya perkataan tu, yg timbul Melayulah.

Lepas tu teknik dan formasi askar2 tu teramatlah jelas caranya bagaimana mereka beroperasi.. tempatkan para2 ejen dlm habitat melayu... jgn serang dulu... tunggu... rapatkan diri dlm alam persekitaran... bersatu dengan sifatnya... merayap secara perlahan2... seranglah pabila mereka tak sedar. Merekakan asalnya AMUK manakan ada senjata yg dapat menahan AMUKAN Melayu... mati pun takpa asalkan mara. Jadi resolusinya inilah. (baca suasana politik Malaysia - dari persepsi pihak pencadang dan pembangkang)

din dasatnie satu entri yg intelektual hahahah

P/s hairan kenapa muka mamat tu lebih kurang aku... lebih2 lagi parut kt mata dia... sebijik

Anonymous said...

love your blog la bro..hehehe aku suke tgk org malaysia ade kat negara org lain..ini asik2 bangsa lain aje..tah bile la aku nak dok obersi plak..tgh usaha ni hehe

DIN said...

@brownsugar
thai ka, filipino ka...janji manis beb!

@tuan direktor
memang la mal... muka dia ada iras-iras kau. gaya bahasa pun ada ala-ala kau pulak tu! ntah-ntah memang ko kot! aku ada pegi interview kat firm yg pegang account tu. the glue, opis kat liverpool street tub stesen.

@helmi
semuga sampai cita-cita. kata mat saleh, bila ada kemahuan, mesti ada jalan...