Friday, May 16, 2008

Barbie

Pada masa sahabat taulan berdebat di Parlimen Malaysia tentang projek ternakan Babi, kami dia sini minggu lepas menjalankan projek pergi ber-barbie di Bolton Abbey.

Empat keluarga dari England barat utara sudah perpakat beberapa hari sebelumnya dan berencana untuk berkumpul dan berjumpa di sabtu pagi.

Kami pertolak selepas kakak habis dari kelas berenang, perjalanan dengan our 'old bang up banger' mengambil masa dua jam - mungkin lebih singkat dengan kereta lain, tapi pemanduan aku hanya laju sikit dari kura-kura.

Lebih kurang sebelas pagi, sampai ke destinasi. Sudah ramai yang sampai dahulu, tapi syukur masih ada port yang cantek untuk kami memasang kemah, bentang tikar dan memulakan api.


Makanan yang perbagai dari keluarga berbebeza di kumpul di tengah tikar untuk di jamu bersama. Ada sushi, ada kacang botak, ada nasi lemak - sambal udang, sotong dan kerang, ada meehoon, ada karipap, ada pavlova. Ibu Husni bawa bingka ubi buat sendiri.





Menu utama ialah kambing biri-biri muda (lamb), ayam dan sausage di bakar segar di bawah mentari.

Budak-budak bermain bola, badminton dan berlari-lari.




Lepas mencekik kebanyakan kami terlentang macam ular sawa, juga ada bawa radio kecil untuk mendengar liputan F1 dan siaran lansung bola sepak antara Wigan bertemu Manchester.


Dekat dengan kemah, ada sungai cantek jerneh berbatu bata. Kelihatan ramai bermain air, ada juga yang mencuba fly fishing, megoyang-goyang kail dan melontar umpan tinggi ke udara.



Rasa seronok dan gembira duduk-duduk sambil bertukar-tukar cerita.

Bila Ahad tiba ke-penhujungnya, kami berkemas-kemas untuk kembali, satu keluarga ke Liverpool dan tiga keluarga ke Manchester.

No comments: